Wymagane dokumenty
Karta zgonu sporządzona przez lekarza.
Dowód osobisty/paszport osoby zmarłej.
Dowód osobisty/paszport osoby zgłaszającej zgon.
Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika.
Opłaty
Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
- sporządzenie aktu zgonu,
- pierwszy odpis skrócony aktu zgonu.
Opłacie skarbowej podlega:
- kolejny odpis aktu zgonu – skrócony 22 zł, zupełny 33 zł,
- pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł. Zwolnione z opłaty skarbowej jest pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci) oraz rodzeństwu.
Ważne: ustawa o opłacie skarbowej przewiduje szereg zwolnień i wyłączeń z tej opłaty ze względu na rodzaje spraw, w których dokumenty mają zostać wykorzystane. We wniosku należy wskazać cel wydania dokumentu, jeśli dokument ma być zwolniony z opłaty skarbowej.
Opłatę skarbową można uiścić:
- w kasie Urzędu Gminy Stara Dąbrowa
- lub na konto Urzędu Gminy Stara Dąbrowa: 89 1240 6292 1111 0011 0924 1042.
Termin i sposób realizacji
Zgłoszenia zgonu może dokonać:
- małżonek lub dzieci zmarłego,
- najbliżsi krewni lub powinowaci,
- pełnomocnik w/w osób.
Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego w miejscowości, w której nastąpił zgon, karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia.
Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenie zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu.
Po dokonaniu rejestracji zdarzenia i sporządzenia aktu zgonu wydawany jest z urzędu odpis skrócony aktu zgonu.
WAŻNE INFORMACJE:
Osoby obowiązane do zgłoszenia zgonu: Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci.
Osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu może w celu spełnienia tego obowiązku udzielić pełnomocnictwa innej osobie.
W celu prawidłowego sporządzenia aktu zgonu, osoba zgłaszająca zgon powinna znać również inne dane o osobie zmarłej niż te wpisane do jej dowodu osobistego, m.in. nazwiska rodowe rodziców, stan cywilny i ewentualną datę i miejsce zawarcia małżeństwa, wykształcenie.
Zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zgonu.
Podstawa prawna
Art. 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681 z późn. zm.).
Tryb odwoławczy
Brak. W przypadku konieczności sprostowania lub uzupełnienia treści aktu - wniosek do Kierownika Urzędu Stanu o sprostowanie lub uzupełnienie treści aktu zgonu.
W przypadku konieczności unieważnienia aktu - wniosek do Sądu Rejonowego o unieważnienie aktu zgonu.
Osoba do kontaktu
Anna Siedlecka tel: 91 852 8 92 wew. 892; e-mail: anna.siedlecka@staradabrowa.pl