Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.
2. Do wglądu: dowód osobisty lub paszport wnioskodawcy.
3. Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej, jeśli jest należna.
Odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać w dowolnie wybranym urzędzie stanu cywilnego w Polsce, bez względu na miejsce sporządzania i przechowywania aktu.
Odpis aktu stanu cywilnego może uzyskać:
* osoba, której akt dotyczy,
* wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy, opiekun,
* sąd,
* prokurator,
* organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
* osoby, które wykażą interes prawny,
* organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny.
Osoba uprawniona do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego może działać przez pełnomocnika, który zobowiązany jest złożyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczoną kopię pełnomocnictwa.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu.
Opłaty
Opłata skarbowa:
• za odpis skrócony – 22,00 zł,
• za odpis zupełny – 33,00 zł,
WAŻNE: ustawa o opłacie skarbowej przewiduje szereg zwolnień i wyłączeń z tej opłaty ze względu na rodzaje spraw, w których dokumenty mają zostać wykorzystane. We wniosku należy wskazać cel wydania dokumentu, jeśli dokument ma być zwolniony z opłaty skarbowej.
Opłatę skarbową można uiścić:
- w kasie Urzędu Gminy w Starej Dąbrowie
- lub na konto Urzędu Gminy Stara Dąbrowa: 89 1240 6292 1111 0011 0924 1042
W tytule przelewu należy podać rodzaj dokumentu, za który została uiszczona opłata skarbowa oraz kogo ten dokument dotyczy.
Termin i sposób realizacji
Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu można złożyć w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju, niezależnie od tego gdzie miało miejsce urodzenie, małżeństwo i zgon.
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek został złożony do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Podstawa prawna
Art. 44 ust. 1 pkt. 1, 2 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1378 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111).
Tryb odwoławczy
Zażalenie na postanowienie wnosi się do Wojewody Zachodniopomorskiego w Szczecinie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.
Osoba do kontaktu
Anna Siedlecka tel. 91 852 38 92, e-mail: anna.siedlecka@staradabrowa.pl